Interim HR


Interim HR för korta och långa uppdrag

Interim HR

Ibland behövs en interim HR-chef, HR Business Partner, HR Generalist eller HR-Administratör under en kortare eller längre period. Ett HR-stöd kan behövas på heltid eller deltid och ibland handlar behovet om att driva ett förändringsarbete eller axla en roll i väntan på en rekrytering, under en sjukskrivning, en omorganisation eller en förändringsresa.

Flera av våra kunder är bolag som växer snabbt. En del av dem har ingen egen HR–funktion men har däremot behov av professionellt stöd i olika HR-frågor vid olika tillfällen och ofta finns det i dessa företag ett ganska stort behöv av chefsstöd. I takt med att man växer finns det ofta ett ökat behov av att bättre strukturera sitt HR-arbete utan att för den skull fastna i komplexa processer och strukturer. Det är där vi kommer in i bilden.

Våra HR-konsulter är vana att snabbt komma in i organisationen, t ex i en roll som interim HR-chef, med fullt engagemang för att sätta sig in i företagets verksamhet, affär och HR-strategi och möta behoven i just din verksamhet.

Läs mer nedan om några av våra vanligaste kompetenser eller kontakta Intenco direkt så hjälper vi dig!

En HR-chef / HR-direktör leder HR-teamet, både i den dagliga verksamheten och i det strategiska HR-arbetet.

  • En interim HR chef eller HR direktör leder HR-teamets arbete utifrån verksamhetens behov, både strategiskt och operativt. Någon i den här rollen har ofta personalansvar för ett HR-team, ansvarar för det dagliga HR-arbetet såväl som det mer HR-strategiska arbetet i företaget.
  • En interim HR-chef eller HR-direktör har en bred HR-kompetens där man står stadig i hela HR-agendan och har därutöver en vana att leda team och axla såväl det dagliga som det mer strategiska HR-arbetet. En interim HR-chef eller HR-direktör fungerar också som ett viktigt stöd och bollplank till ledningen i samtliga HR-frågor.
  • En interim HR-chef eller HR-direktör leder arbetet med företagets samtliga HR-processer och –aktiviteter och ansvarar för att säkerställa att dessa stödjer de affärsmässiga målen.

En HRBP / HR Partner stöttar din organisation när du behöver stöd i det breda HR arbetet och ett kompetent bollplank till cheferna. 

  • En interim Human Resources Business Partner (HRBP) eller en interim HR Partner är en erfaren person med kunskaper i hela bredden av HR-frågor och en god förståelse för ett affärsnära HR-arbete.
  • En interim HRBP arbetar nära cheferna som stöd, coach och bollplank till dem i deras dagliga utmaningar en också som ett mer strategiskt bollplank i HR-frågor.
  • En interim HRBP driver, och är ett stöd i, hela bredden av HR-frågor och årets alla HR-processer såsom performance reviews, arbetsmiljöfrågor, utvecklingssamtal, lönerevision, svåra samtal, rehab mm. En HRBP är ofta också en del av ledningsgruppen.

En HR generalist stöttar med bred support inom HR vid sidan av de seniora kompetenserna.

  • Det är inte alltid det behövs en senior HR-konsult till ett uppdrag. Ibland handlar det om att HR-teamet behöver förstärkas med en HR-generalist som har lite mindre erfarenhet, som kan arbeta mer HR-administrativt eller som stöd i olika HR-projekt.
  • I våra uppdrag finns det ofta olika typer av behov; vissa behöver axlas av en mer senior HR-konsult med gedigen HR-chefserfarenhet medan för andra uppgifter är det mer av en HR-generalist som behövs. Väldigt ofta blir kombinationen av dessa två oerhört värdeskapande.
  • Intencos HR-generalister är digitalt starka och bidrar ofta i projekt kring digitalisering av HR hos våra kunder.

En HR-specialist bidrar med djup kompetens inom specifika HR-områden och stöttar organisationer med riktad expertis.

  • Ibland räcker det inte med bred HR-kompetens – vissa utmaningar kräver en specialist med fördjupad kunskap inom ett specifikt område. En HR-specialist kan komplettera HR-teamet genom att tillföra expertis inom exempelvis compensation and benefits, arbetsrätt, rekrytering, employer branding, on- och offboarding, kompetensutveckling eller organisationsutveckling.
  • På Intenco arbetar våra HR-specialister ofta i projekt där en viss kompetens efterfrågas för att driva förändring, utveckla processer eller säkerställa regelefterlevnad.
  • Intencos HR-specialister har en stark digital förståelse och kan exempelvis bidra i implementeringen av HR-system, automatisering av processer eller framtagning av datadrivna insikter för HR-strategier.

En HR-administratör avlastar HR-teamet i de dagliga administrativa processerna.

  • Oavsett om det handlar om att agera som HR-support till organisationen och cheferna, hantera personaladministration, koordinera onboarding och offboarding, stödja rekryteringsprocesser eller säkerställa att HR-systemen är uppdaterade, så är en HR-administratör en viktig del av ett välfungerande HR-team.
  • Genom att ha en strukturerad och serviceinriktad approach bidrar Intencos HR-Administratörer till att effektivisera HR-arbetet och skapa smidiga flöden i organisationen.