Krisledning

I dessa tider märker vi att många av våra kunder funderar kring kris, krisberedskap och krishantering men tycker att det är svårt att få tid att ta tag i frågan. Man funderar över frågor som:

  • Har vi samma bild av vilka kriser vi som företag skulle kunna hamna i och vilka risker som finns?
  • Hur ser våra riktlinjer och rutiner ut? Vår krisberedskap?
  • Hur rustar vi för att kunna ge stöd till våra chefer om något händer?
  • Vet vi vad vi ska göra och vem som ska göra vad?

 

Vi ställde en fråga till vår konsult Pia Nordström som arbetar med dessa frågor och är utbildad inom krishantering.

Pia, hur skulle du säga att man som chef och ledare ska tänka kring krisberedskap idag?
Kris kan ju omfatta så mycket men idag så triggas vi lätt att tänka på den förhöjda terrornivån i Sverige. Jag skulle säga att man behöver balansera mellan att tänka naivt (”inget kommer att hända”) och mycket oroligt (”allt kan hända när som helst”). Men en kris kan även vara arbetsplatsolyckor, en olycka utanför arbetet med en medarbetare inblandad, bedrägerier, stölder, neddragningar, mediadrev m.m. Det viktiga är att ha bra rutiner för vad man gör om det händer något i den egna verksamheten; då har man en bra grund att stå på som man kan applicera på andra oförutsägbara händelser runtomkring.

Vi hjälper er att börja diskutera de här frågorna i ledningsgruppen genom en introduktionsworkshop kring Grunderna i Krisledning. Ni går därifrån med en kort handlingsplan som ni själva utformat. Ett enkelt sätt att ta första steget. Därefter kan vi hjälpa till att se över policy, riktlinjer och rutiner samt fortsätta utbildningen om kris och krisreaktioner för alla chefer. Det bästa lärandet är att praktiskt genomföra en krisövning där ni ställs inför att lösa ett case som skulle kunna utspela sig i er organisation. Här provtrycker vi roller, mandat, rutiner och synliggör även de mänskliga reaktionerna som kan uppkomma.

Våra senaste nyheter

Barbro Bolander & Anette Lidman. Samtal. Matchnings magi. HR-konsult, interim HR, HR rekrytering.

Matchningens magi

Ett av de allra mest magiska tillfällena i vårt jobb är när matchningen mellan en kunds behov och en specifik HR-konsult blir sådär magiskt rätt.

Läs mer »